تأملات

وبلاگ شخصی علی مراد

تأملات

وبلاگ شخصی علی مراد

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
یکی از دوستان از من توصیه هایی برای یادگیری بهتر زبان خارجی درخواست کرد. جواب را که به صورت بداهه نوشته شده در اینجا هم میگذارم. اگر مشکلی دارید میتوانید مطرح کنید، شاید من راه حلی سراغ داشتم.
۱. اگر تعداد کلماتی که روی کاغذ میدانید زیاد است ولی باز هم درک مطلب شنیداری و نوشتاریتان پایین است به این سایت بروید و یک دوره ای که محتوایش را به زبان فارسی بلدید شرکت کنید. مثلا دوره درآمدی بر فلسفه یا درآمدی بر جامعه شناسی. (feed your brain with comprehensible data)
۲. اگر هرچه که یاد میگیرید بعد از مدتی فراموشتان میشود اینجا را بخوانید:
https://fluent-forever.com/create-better-flashcards/
ankisrs.net
۳. اگر اول در ذهن ترجمه میکنید بعد میفهمید، یا با نرم افزار رزتا استون کار کنید، یا کتاب steps to understanding English را متن به متن کار کنید. به این صورت که با صدای بلند از رویش ۱۰ بار بخوانید و سعی کنید بدون ترجمه معنا را درک کنید.
۴. اگر سرعتتان در فهمیدن،‌ یادگیری لغت و ... پایین است، تلفظ تک تک اصوات را یاد بگیرید. کافیست سرچ کنید learn american english pronunciation
«کاخ زبان بر ویرانه های اصوات بنا شده است» یک کاخ را نمیتوان بر ویرانه های یک سری اصوات دیگر بنا کرد.
۵. اگرکلا میخوانید و یاد نمیگیرید یک کتاب درآمد بر زبان شناسی  را با این نگاه که چه تاثیری بر فرآیند یادگیری میتواند داشته باشد بخوانید. شاید ذهن شما با باور های غلطی درباره چیستی زبان، چیستی گرامر، چیستی یادگیری زبان و ... اشغال شده باشد و این مطالعه به شما کمک کند آن ها را آنلرن کنید.
۶. اگر میفهمید ولی نمیتوانید حرف بزنید، دیالوگ های کتاب های زبان را گوش دهید و باصدای بلند تکرار کنید. آخر سر هم حفظش کنید.
۷. به این نکته دقت کنید که دارا بودن توانایی های زبانی یک زبان مانند داشتن یک آچار است. داشتن آچار هیچ تضمینی برای استفاده از آن به دست نمیدهد. پس در حین کسب توانایی خواندن به یک زبان باید گرایش-عادت به خواندن به آن زبان را هم کسب کنیم. همچنین برای سه مهارت دیگر زبانی یعنی شنیدن، حرف زدن و نوشتن ایجاد گرایش-عادت  در خود موازی با کسب مهارت ضروری است.
  • علی مراد