تأملات

وبلاگ شخصی علی مراد

تأملات

وبلاگ شخصی علی مراد

  • ۰
  • ۰

یکی از واکنش های پسندیده به غیبت(/گفتن عیب دیگران) پیش ما، رساندن مفهوم «توجه به عیوب خودم من را از عیبجویی دیگران بازداشته» است. مثلا چند وقت پیش فردی به من گفت« به نظرت فلانی از نظر روانی سالمه؟»و من گفتم« اون رو نمی دونم ولی خودم از نظر روانی چندان سالم نیستم.»

بعد از همین اتفاق، با خودم فکر کردم که آیا من واقعا به عیوب دیگران مشغول نیستم؟ آیا واقعا به عیوب خودم مشغولم یا صرفا ادعای پوچی است؟

هشت نشانه مشغول بودن به عیب های خود:

۱. یادداشت روزانه می نویسید. نوشتن یادداشت روزانه می تواند بهانه ای باشد که اعمال، گفتار، افکار و احساسات روزانه ی خود را مرور کنیم. به علاوه این نوع نوشتن به دیدن خود از بیرون کمک می کند. دیدن خود همانند یک شیء. دقت کرده اید چه قدر سریع متوجه عیب های دیگران می شوید؟ با دیدن خود از بیرون، همین حالت را نسبت به خود هم پیدا می کنید.

۲.به عیوب خود آگاهید. اگر از کسی که ادعا مشغولیت به عیوب خود را دارد  بپرسید، باید بتواند فهرستی از عیوب خود را ارائه کند. دقیقا به چه چیز مشغولی؟

۳.به علل عیوب خود فکر می کنید. یعنی به با پرسش هایی از این دست درگیرید: هر عیب از چه علل اجتماعی نشئت می گیرد، چه ریشه هایی در کودکی دارد، با عوامل فیزولوژیک(تغذیه و...) چه ارتباطی دارد و با چه خطاهای فکری مرتبط است.

۴. برای حل مشکلات برنامه دارید. هر مشکل شما از چه طریقی حل می شود؟ چه استراتژی هایی برای حل مشکلات خود دارید؟ کمک گرفتن از روانشناس؟ دارو خوردن؟ تغییر محل زندگی؟ عوض کردن دوستان یا فقط خواستن و عوض شدن؟

۵. سیر تغییرات کیفیت و کمیت عیوب خود را مشاهده می کنید. اگر دروغگو هستید، روزی چه قدر دروغ می گفته اید؟ الان چقدر دروغ می گویید؟ در چه مواردی بیشتر دروغ می گفته اید؟ الن چطور؟

۶.کیفیت روش های حل مشکل را مشاهده می کنید. آیا از روش شماره ی یک جواب گرفته اید؟ اگر نه، آیا عیب از روش است یا از شما؟ شاید روش برای شما مناسب نباشد. آیا زمان کافی برای آرمون کیفیت راه حل سپری شده؟ باید هنوز صبر کرد یا راه حل برای شما مناسب نیست؟ آیا «اسلام به ذات خود عیبی ندارد و هرجه هست از مسلمانی ماست؟»

۷. به دنبال افزایش دانش اخلاقی هستید. بعد از کمی کار کردن بر روی خود به مرحله ای می رسیم که شکاف بین عمل اخلاقی و دانش اخلاقیمان بسیار اندک می شود. اینجاست که باید به دنبال رشد دانش اخلاقی خود باشیم. مطالعه فلسفه اخلاق، دین، روانشناسی و ادبیات راه هایی هستند که من می شناسم. شما هم راه خود را پیدا کنید.

۸. حساسیت اخلاقی خود را افزایش می دهید. راننده ی کامیون شاید متوجه رفتن سنگ بزرگی زیر تایر ماشینش نشود. ولی راننده ی دوچرخه به وجود ریگ های جاده هم آگاه است. کسی که خیانت را فقط همبستری با فردی دیگر می داند، حساسیتش در حد راننده کامیون است. ولی که فکر خیانت را هم مذموم می داند، حساسیت بالاتری دارد. آیا دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی یکی هستند؟ نمی دانم.

نظرات (۶)

جوابتون به اون فلانی رو دوست داشتم :)

طبق نشانه ها، منم همین تریپی هستم، یعنی مشغولم به خودم
فکر میکنم همه مشغول خودشون هستن
منتها روش مشغول بودنشون متفاوته،
یکی با عیب جویی از بقیه مشغول خودشه و توجیه خودش
یکی با گرفتن عیبای خودش مشغول خودشه:)
سلام
میشه در باب خودشناسی، خودآگاهی ، تحقق خود . . . .
مطلب بذارید، کتاب معرفی کنید.

"چیزی که بعنوان نیاز اساسی در همه انسان ها وجود دارد و تا برآورده نشود روح تشنه ی آن سیراب نمی شود و شیوه زندگی خود را درست نمی داند:
شناختن خود است"

از این دست مطالب زیاد خوندم ولی نمیگن این خودشناسیه چطوری میتونه اتفاق بیافته؟؟؟؟
پاسخ:
سلام. من هم مشکل شما را دارم و جواب سوال شما را نمی دانم. ولی اگر بیرون از خود فرد چیزی بشناسم که بتواند به خودشناسی کمک کند، موارد زیر است.
امیدوارم این منابع به شما کمک کند. ولی به شدت معتقدم مطالعه موجب خودشناسی (به معنی خود فرد و نه نوع انسان) نمی شود. چون هر انسانی متفاوت است.  مطالعه فقط می تواند در این مسیر به ما کمک کند.
http://www.mediafire.com/download/bcdf5auoqv2029b/akhlagh-karbordi.zip
در درسگفتار اخلاق کاربردی،علاوه بر محتوای درس گفتار، تعداد زیادی کتاب معرفی می شود، که بعضی به این مساله مربوطند.
کتاب «آدمیت» (فکر کنم نشر قطره)
---
علاوه بر خودشناسی، از تفکر نقاد هم غافل نشوید. شاید بتوان مهارت تفکر نقاد را پیشنیاز مطالعه بسیاری از کتاب ها دانست. در لینک زیر، کتاب های «راهنمای تفکر نقادانه»نیل براون و «تفکر نقاد» ریچارد پائول را توصیه می کنم.
http://www.smartthinking.ir/dl/bibliography-of-critical-thinking-www.smartthinking.ir.pdf
www.smartthinking.ir
بسیار سپاسگذارم از پاسختون
پاسخ:
در مورد تحقق خود، مطلبی خواهم نوشت.
سلام
اقای مراد این لینک اخلاق کاربردی مشکل داره میگه فایلش دیلیت شده
از سایت تیز فکر ی هم خوشم امد در اینده اون بسته اموزشیش رو خواهم خرید

اون نکته اول که پیشنهاد داده بودید چشم سوم خومون رو فعال کنیم و به خومون مثل یک شی نگاه کنیم خیلی عالییه مخصوصا برایه کشف کردن مشکلات رفتاری

من منتظر لینک سالم اخلاق کاربردی هستم
ممنون از نکته های خوبی که اینجا می نویسید
پاسخ:
http://nebook.ir/index.php?route=product/product&product_id=56
ممنون
احسنت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی